Logo Università degli Studi di Milano


Dipartimento di

 
 

ITACA: Intercultural Theatre and Cultural Appropriation  

Dott.ssa DANIELA SACCO

Ricercatrice Marie Sklodowska-Curie / Marie Sklodowska-Curie Research Fellow

Email: daniela.sacco@unimi.it

 

Daniela Sacco

Global Fellowship

Main Advisor: Prof.ssa Maddalena Mazzocut-Mis (Dipartimento di Beni culturali e ambientali, Università degli Studi di Milano)

Co-Advisor: Prof.ssa Marie Christine Lesage (École supérieure de théâtre, Université du Québec à Montréal, Canada)

ITACA: Intercultural Theatre and Cultural Appropriation

 

‘Cultural appropriation’ is defined as the inappropriate adoption of the customs/practices/symbols/ ideas of a people or society by members of another and typically more dominant group. The EU-funded project ITACA: Intercultural Theatre and Cultural appropriation will study this complex phenomenon from the disciplinary point of view of aesthetics and theatre aesthetics, open to a multidisciplinary approach (theatre practice, political science, new media). The project will compare Québec theatre to examples of Italian intercultural theatre, and investigate aesthetic and ethical issues arising when a dominant culture represents a marginalised culture. In the belief that theatre is an ideal philosophical tool by which to explore the relationship between identity and otherness, ITACA proposes to explore that relationship as found in our post-colonial, globalized society and insofar as Europe compares with North America.

To achieve its objective ITACA foresees a research and training project between Canada – Université du Québec à Montréal – and Italy – the University of Milan – combining theoretical studies with a programme of ‘Research-creation’ in theatre practice in an interdisciplinary framework alongside Canadian and Italia stage artists.

****

Si definisce 'appropriazione culturale’ l'acquisizione indebita di costumi/ pratiche/simboli/idee di un popolo o di una società da parte di membri di un altro gruppo, solitamente dominante. Il progetto ITACA: Intercultural Theatre and Cultural appropriation, finanziato dall'UE, studierà questo fenomeno complesso dal punto di vista disciplinare dell'estetica e dell'estetica teatrale, con un approccio multidisciplinare (la pratica teatrale, le scienze politiche, i nuovi media). Il progetto metterà a confronto il teatro del Québec con esempi di teatro interculturale italiano e indagherà le questioni estetiche ed etiche che sorgono quando una cultura dominante rappresenta una cultura emarginata. Nella convinzione che il teatro sia uno strumento filosofico ideale attraverso il quale esplorare la relazione tra identità e alterità, ITACA propone di esplorarla nella nostra società postcoloniale e globalizzata e nel confronto tra la cultura europea e quella nord americana.

Per raggiungere il suo obiettivo ITACA prevede un progetto di ricerca e formazione tra Canada - Université du Québec à Montréal - e Italia - Università di Milano – capace di combinare gli studi teorici con un programma di ‘Research-creation’ nella pratica teatrale in un quadro interdisciplinare di confronto tra artisti della scena canadese e della scena italiana.

 

This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 Research and Innovation Programme under Grant Agreement No. 893533.

Scheda del progetto sul sito della Comunita Europea

 

Dr. Daniela Sacco holds a degree in Philosophy with an emphasis in Aesthetics (PhD “Logos and Representation. Interdisciplinary Studies in Literature, Aesthetics, Arts and Performing Arts’” at the University of Siena, Italy).
With a multi-disciplinary background – Philosophy, Theatre Studies and practice on stage – she researches in Aesthetics and Aesthetics of theatre. Her interests range the study of Theatre and Performance Studies, with an eye to the study of Greek tragedy and the understanding of the tragic in contemporary society, to Goethe’s morphology, Warburghian Studies. She collaborates with the Centro studi classicA at the Iuav University in Venice. She taught at several Italian universities and Academies of fine arts; she taught “Drammaturgie etrangeres : le principe dramaturgique du montage” at the École supérieure de théâtre, of UQAM, Université du Quèbec à Montrèal, Canada. She is the author of a number of books, articles, reviews and play texts; among her books: Mito e teatro il principio drammaturgico del montaggio (2013); Pensiero in azione. Bertolt Brecht, Robert Wilson, Peter Sellars: tre protagonisti del teatro contemporaneo (2012); Al di là delle colonne d’Ercole. Hillman erede infedele di Jung (2012); Goethe in Italia. Formazione estetica e teoria morfologica (2016), Tragico contemporaneo. Forme della tragedia e del mito nel teatro italiano (1995-2015) (2018).

 

 

Torna ad inizio pagina